V provozu | Ve výstavbě |
Stávající trasa | Budoucí trasa |
Dokončené úseky: Pisárky, Královo Pole a významná část úseku Brno-sever.
V provozu | Ve výstavbě |
Stávající trasa | Budoucí trasa |
Dostavba celého severozápadního sektoru (úseky Žabovřesky a Královo Pole) a části severovýchodního sektoru (úsek Brno-sever).
V provozu | Ve výstavbě |
Stávající trasa | Budoucí trasa |
Téměř kompletní dostavba severovýchodního sektoru a polovina jihovýchodního sektoru.
V provozu | Ve výstavbě |
Stávající trasa | Budoucí trasa |
Kompletní dostavba severovýchodního a jihovýchodního sektoru.
V provozu | Ve výstavbě |
Stávající trasa | Budoucí trasa |
Dostavba jihozápadního sektoru (úseky Bohunice a Pisárky a tunel Červený kopec). Otevření Velkého městského okruhu Brno do plného provozu.
Všechny úseky Velkého městského okruhu Brno jsou po mnoho let připravovány investorem stavby, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. Postup výstavby vychází z ekonomické i stavební náročnosti jednotlivých úseků. Momentálně se proto každý z úseků nachází v jiné fázi projektové přípravy nebo stavební realizace.
Každý úsek Velkého městského okruhu Brno sestává z několika samostatných staveb. Proces přípravy každé stavby začíná prověřením jejího přínosu a technické proveditelnosti, obvykle v několika variantách. Trasa nejlépe vyhovující dopravním potřebám se navrhuje v souladu s cíli územního plánování, vyhodnocuje nejlépe z hlediska dopadu na životní prostředí a dále se rozpracovává v několika stupních projektové dokumentace.
Teprve poté, co investor získá platné stavební povolení, začíná náročná několikaletá a často technicky komplikovaná výstavba úseku čtyřproudové komunikace v městském prostředí. Teprve tato fáze právem přitahuje pozornost obyvatel města, neboť je provázena stavebním ruchem, mnoha často se měnícími dopravními omezeními a uzavírkami. Završením celého procesu je uvedení nové stavby do provozu, které vždy, byť by šlo o krátký a izolovaný úsek městského okruhu, přinese podstatné zlepšení dopravní situace v okolí.
Následující mapa ukazuje základní členění městského okruhu na čtyři sektory dělené na dílčí úseky. Společně s následující tabulkou zobrazují stav přípravy a výstavby Velkého městského okruhu Brno. Barevné označení ukazuje jednotlivé fáze realizace konkrétních staveb.
Stavby městského okruhu, které již byly uvedeny do plného provozu, jsou zde označeny modrou barvou.
Mezi ně v úseku Pisárky patří křižovatka a tunel Hlinky, křižovatka Pražská radiála a tunel Pisárky. Zprovoznění těchto staveb zásadním způsobem zlepšilo dopravní situaci v dané lokalitě a umožnilo rychlé napojení na dálnici D1 ve směru na Prahu.
V úseku Brno-sever je v provozu významná část plánovaného okruhu. Křižovatka třídy Generála Píky, křižovatka Merhautova a Husovický tunel zajistily plynulost dopravy a obslužnost přilehlých městských částí.
Nejvýznamnější doposud realizovanou částí okruhu je Královopolský tunel se souvisejícími křižovatkami Svitavská radiála, Hradecká a Korejská. Díky zprovoznění celého úseku Královo Pole k roku 2013 došlo k dokončení celé severní části okružního systému od křižovatky Kníničská až po jižní výjezd z Husovického tunelu.
Oranžovou barvou jsou vyznačena místa okruhu, připravená k realizaci. Jedná se o kritická místa, ve kterých se každodenně tvoří dopravní zácpy. Motoristé akutně potřebují zlepšení plynulosti dopravy v úsecích Žabovřesky, Brno-sever a Židenice.
Uvedeno do provozu | Vydané územní rozhodnutí, platná EIA | Zpracovaná technická studie, v souladu s územním plánem |
Alternativní sledovaná trasa | Stávající trasa |
Sektor | Úseky VMO | Významné křižovatky a tunely | Stavby | ÚP | ST | TS | EIA | MŽP | DÚR | ÚR | DSP | SP | R | UP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Severozápadní | Žabovřesky | Křižovatka Hlinky Žabovřeský tunel Křižovatka Kníničská Křižovatka Korejská |
2 | VMO Žabovřeská I - I. etapa | ano | 2017* | 2006 | 2009 | 2010 | 2014 | 2017 | 2018-2020 | 2020 | ||
2 | VMO Žabovřeská I - II. etapa | ano | 2017* | 2006 | 2009 | 2010 | 2017 | 2017 | 2020-2024 | 2024 | |||||
3 | VMO Žabovřeská mosty | ano | 2006 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009-2010 | 2012 | |||||||
Královo Pole | Křižovatka Hradecká Královopolský tunel Křižovatka Svitavská radiála |
4 | VMO Dobrovského B | ano | 2001 | 2001 | 2002 | 2002 | 2007 | 2007 | 2007-2011 | 2012 | |||
5 | MÚK Svitavská radiála | ano | 2001 | 2001 | 2002 | 2002 | 2009 | 2010 | 2010-2011 | 2012 | |||||
Severovýchodní | Brno-sever | Křižovatka třída Generála Píky Křižovatka Merhautova Husovický tunel Křižovatka Dukelská |
6–7 | VMO Lesná | ano | 1994 | 1994 | 1995 | 1995 | 2000 | 2000 | 2000-2002 | 2002 | ||
8 | Husovický tunel | ano | 1994 | 1995 | 1992 | 1993 | 1995 | 1995 | 1996-1998 | 1998 | |||||
9 | VMO Tomkovo náměstí | ano | 2017* | 2004 | 2005 | 2006 | 2016 | 2020 | 2020-2023 | 2023 | |||||
Židenice | Křižovatka Karlova Křižovatka Rokytova Vinohradský tunel Křižovatka Líšeňská |
10 | VMO Rokytova | ano | 2017* | 2004 | 2016 | 2008 | 2016 | 2020 | 2020-2023 | 2023 | |||
11–12 | VMO Vinohrady | ano | 2006 | 2018 | 2019 | 2019 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2030-2035 | 2035 | |||
Jihovýchodní | Černovice | Křižovatka Bělohorská Křižovatka Ostravská radiála Křižovatka Průmyslová |
13–14 | MÚK Ostravská radiála | ano | 2004 | 2014 | 2019 | 2019 | 2021 | 2022 | 2022 | 2023 | 2025-2030 | 2030 |
Brno-jih | Křižovatka Bratislavská radiála Křižovatka Komárov Tunel pod ŽUB |
15 | VMO Bratislavská radiála | 2021 | 2014 | 2016 | 2018 | 2019 | 2022 | 2023 | 2025 | 2026 | 2030-2035 | 2035 | |
16 | VMO Jih | 2030-2035 | 2035 | ||||||||||||
Jihozápadní | Bohunice | Křižovatka Heršpická Tunel Červený kopec |
17 | VMO Červený kopec - I. etapa | ano | 2005 | 2008 | 2030-2035 | 2035 | ||||||
VMO Červený kopec - II. etapa | ano | 2005 | 2008 | 2035 | |||||||||||
Pisárky | Křižovatka Výstaviště Křižovatka Pražská radiála Tunel Hlinky |
18–19 | VMO Pisárky | ano | 2005 | 2008 | |||||||||
1 | MÚK Hlinky, tunel Hlinky, MÚK Pražská radiála |
ano | 1999 | 1999 | 2003 | 2003 | 2003-2007 | 2007 |
Legenda:
ÚP - soulad s Územním Plánem města Brna ST - územní studie, TS - technická studie, EIA - dokument vlivu stavby na životní prostředí, MŽP - stanovisko vlivu stavby na životní prostředí, DÚR - dokument pro územní rozhodnutí, ÚR - platné územní rozhodnutí, DSP - dokumentace pro stavební povolení, SP - platné stavební povolení, R - v realizaci, UP - uvedení do provozu
* V rámci dopadů novely zákona č. 39/2015 Sb. na stavby, které měli vydáno stanovisko EIA (Enviromental Impact Assessment) podle zákona č. 244/1992 Sb. bylo nutné zpracovat novou dokumentaci EIA.