Z poloviny hotový úsek Žabovřesky leží mezi již dokončenou křižovatkou Hlinky a Královopolským tunelem. Část úseku vedoucí podél řeky Svratky je jedním z kritických míst brněnské dopravní sítě, kde každodenně vznikají dopravní zácpy.
Předmětem stavby je přestavba mezikřižovatkového úseku VMO mezi MÚK Hlinky a MÚK Kníničská radiála. Jedná se o část severozápadního segmentu VMO (MÚK Hlinky – VMO Rokytova).
Stavbu lze pro přehlednost rozdělit na dva úseky, které byly vymezeny již v dokumentaci EIA a po vydání územního rozhodnutí došlo v obdobném rozsahu k rozdělení stavby na:
I. etapa – úsek MÚK Kníničská – most na Veslařskou
II. etapa – úsek most na Veslařskou – MÚK Hlinky
Naplánovaná stavba, odklánějící tramvaj do tunelu pod Wilsonovým lesem, je řidiči toužebně očekávaným řešením, které v těchto místech vytvoří prostor pro čtyři jízdní pruhy.
Díky zastřešení části úseku galerií navíc dojde k propojení Wilsonova lesa, Žabovřesk a Masarykovy čtvrti s plánovanými sportovišti u řeky Svratky na tzv. Jundrovských loukách. Zároveň se stavbou vzniknou dvě pohodlné trasy pro pěší a cyklisty, na straně u Pisárek lávka a na straně u Jundrova široký přesypaný most osázený vegetací.
Součástí této stavby je také definitivní řešení křižovatky Kníničská, která připojuje k městskému dopravnímu systému nejen Komín a Jundrov, ale také především lidnatou městskou část Bystrc.
Celkový počet stavebních objektů a provozních souborů | 223 | Délka únikové štoly | 55 m | |
Celková délka úseku VMO | 1 800 m | Délka galerie | 247 m | |
Délka nové obslužné komunikace | 925 m | Délka ekomostu | 80 m | |
Délka tramvajového tunelu | 500 m | Délka lávek pro pěší | 85 m | |
– ražená část | 333 m | Protihlukový zemní val | 16 850 m3 | |
– přesypaná část | 167 m | Protihlukové stěny | 7 700 m2 |